Blogopmaak

Wat kan ik als ouder doen als mijn kind naar speltherapie gaat

Wat kan ik doen om te helpen

- Weet dat je tijdens het proces heel belangrijk bent en blijft. Benoem gevoelens die je ziet. Blijf zelf diep in en uitademen als je kind een moeilijk moment heeft of als het gedrag vertoont dat je lastig vindt. Richt je op veiligheid en verbinding. Doe bijvoorbeeld een spelletje met oogcontact, aanraking en plezier.  Zie ook de verhaalhand. 

- Tijdens de evaluatiesessies bespreken we wat ik zie in het spel van het kind en wat je er thuis of de leerkracht op school mee kan. 

-Voordat de therapie begint, bespreken we hoe we het je kind gaan vertellen. Zodat we hetzelfde vertellen en er daarover geen onduidelijkheid is bij het kind en het kind geen schuldgevoel krijgt.  
Je kan bijvoorbeeld zeggen: Ik heb een vrouw ontmoet die Antonie heet.
Zij vindt spelen heel belangrijk voor kinderen. 
Ze heeft zelfs een kamer die helemaal vol is met speelgoed. 
En ze maakt speciale speeltijd voor kinderen die het moeilijk hebben. 
Spelen kan helpen om je beter te voelen of spelen kan helpen om moeilijke dingen te dragen.
Ik dacht dat het voor jou fijn is om ook speciale speeltijd te hebben. 
Dan krijg jij volle aandacht, want dat ben je waard. 

Je kan ook nog speelgoed noemen dat er is en dat je kind misschien leuk vind
Je kan vast een foto laten zien van speelkamer laten zien


-Wees voorspelbaar en bemoedigend door je kind elke keer naar speltherapie te brengen. 

-Je kind moet zich tijdens de therapie vrij voelen om ook 'slechte' gevoelens uit te drukken. Vertel je kind daarom niet dat het zich moet gedragen tijdens de spelsessie of lief moet zijn tegen de therapeut. Speltherapie gaat niet over goed of lief zijn. Het gaat over verwerken en nieuw gedrag leren. Daar hoort soms ook heel erg boos zijn bij. 

-Vraag je kind na de therapie niet direct hoe het was. Je legt dan druk op om te vertellen wat misschien voor hem- of haarzelf moeilijk te begrijpen is. Laat merken dat je blij bent je kind weer te zien. Geef je kind een knuffel (als hij of zij daar voor openstaat) en laat het aan je kind over om te praten of niet te praten. In zijn eigen tempo. 

- Spel kan soms kliederen zijn. Het is fijn als je kind zich vrij voelt om dit te kunnen doen en zich geen zorgen hoeft te maken om nieuwe kleren. Laat je kind kleren aandoen die tegen een stootje kunnen. Als je kind direct uit school komt en wel nieuwe kleren aan heeft, dan kan het tijdens therapie een schort aan doen. 

- Als je je zorgen maakt of je ziet veranderingen bij je kind, aarzel niet om contact op te nemen. Tijdens de speltherapie gaan kinderen experimenteren met nieuw gedrag. Hun gedrag kan dan ineens 'erger' worden. Als je dit opmerkt, je zorgen maakt of je afvraagt hoe je er op zal reageren, neem ook dan contact op met mij op. Ook bij andere vragen, bel of mail voor een afspraak. 
door antoniewielens 24 okt., 2022
Hoe veel sessies zijn nodig?
door antoniewielens 20 aug., 2020
Ik accepteer dat je je voelt zoals je je voelt. Als kind verlangde ik ernaar, als volwassene vind ik het zo moeilijk om te geven
door antoniewielens 18 aug., 2020
Wat een mooie reacties kreeg ik op mijn vorige post (waarom kinderen bij mij met spelen stopten. Herkenning alom. Het is iets dat blijkbaar vaker wordt gedaan. Jacqueline Schoemaker gaf me nog wat andere voorbeelden. En ik moet zeggen, ook die interventies heb ik allemaal geprobeerd als beginnend kleuterleidster. Met steeds hetzelfde onbedoelde effect: de kinderen stopten met spelen. Een kind observeren, volgen en meespelen blijkt nog niet zo eenvoudig. Daarom 5 interventies waardoor kinderen stoppen met spelen.
door antoniewielens 18 aug., 2020
Tijdens mijn stage als kleuterjuf merkte ik dat kinderen stopten met spelen als ik mijn ronde maakte. Bij collega's speelden de kinderen juist zo leuk verder als zij langskwamen.
11 aug., 2020
Over speltherapie zijn wat misverstanden. Deze drie onderzoeksresultaten laten zien dat veel meer mogelijk is, dan vaak gedacht wordt.
door antoniewielens 10 aug., 2020
Als je kind verdrietig is, lukt het meestal om zelf rustig te blijven en je kind te troosten. Als je kind driftig, teleurgesteld, moe, hangerig of zeurderig is, wordt het misschien lastiger. Dit zijn vaak delen die we in onszelf afkeuren en waar je moeilijker empathie voor hebt.
14 jul., 2020
Elk kind heeft wel eens een driftbui. Vaak zijn ze dan moe, overprikkeld of gefrustreerd. 7 signalen om hulp te zoeken
door antoniewielens 14 jul., 2020
Geef je kind al vroeg een taakje (dat bij zijn leeftijd past). Dit geeft ze het idee dat ze er toe doen, ze kunnen een bijdrage leveren en zijn niet alleen maar afhankelijk van volwassenen om zich heen. Je stimuleert bovendien de executieve functies en die kan je later in je leven goed gebruiken.
24 jun., 2020
Ik ben daar Ik ben daar als je pas 4 jaar bent Ik ben daar als je al 12 bent Ik ben daar als je t even niet meer weet Ik ben daar als je geen woorden hebt voor wat je dwars zit Ik ben daar als je niet wilt praten Ik ben daar om zonder woorden contact met je te maken Ik ben daar zodat je je verhaal spelend kan vertellen Ik ben daar zodat je kunt doen, beleven en ervaren Ik ben daar zodat je je gezien en gehoord weet Ik ben daar zodat je je begrepen en erkend voelt Ik ben daar zodat je nieuwe dingen kan proberen Ik ben daar zodat je een positieve manier hebt om met je heftige gevoelens om te gaan Ik ben daar om voor jou te benoemen Ik ben daar zodat je (weer) durft te vertrouwen Ik ben daar als vaktherapie je kan helpen Ik ben daar als het nodig is en niet pas maanden later Ik ben daar als je ouders het ook even niet meer weten Ik ben daar in jouw stad Ik ben daar om je zorg op maat te geven Ik ben daar zolang het nodig is Ik ben daar #ikbendaar #vaktherapievaltookonderjeugdwet #jeugdhulp #speltherapie #geenwachtlijst #groenepolsbandjes #jeugdprofessional #steunjeugdzorg
24 jun., 2020
Een fijne manier om de dag samen in verbinding af te sluiten is de verhaalhand. Hier lees je hoe die werkt.
Meer posts
Share by: