Blogopmaak

waarom je je kind laat helpen in huis en hoe je dat voor elkaar krijgt

9 stappen naar intrinsieke motivatie

Geef je kind al vroeg een taakje (dat bij zijn leeftijd past). Dit geeft ze het idee dat ze er toe doen, ze kunnen een bijdrage leveren en zijn niet alleen maar afhankelijk van volwassenen om zich heen. Je stimuleert bovendien de executieve functies en die kan je later in je leven goed gebruiken.

Als ze heel klein zijn, is hun taak bijvoorbeeld helpen opruimen. Stel je peuter veegt iets op met veger en blik, beloon dan vooral de moeite die ze doet. Je kunt het op twee manieren doen: met een takenbord of met  Met beide vormen laat je je kinderen zien wat je van ze verwacht. Dit helpt ze om hun taak succesvol te volbrengen.

Op het takenbord laat je zien wie voor welke taak verantwoordelijk is (dit past meer bij wat oudere kinderen). Bij het zo-kan-je-behulpzaam-zijn-bord kun je verschillende dingen laten hoe een kind behulpzaam kan zijn in jullie gezin. Denk aan gedrag/sociale vaardigheden/ hoe willen we elkaar behandelen en aan taakjes. 

9 stappen
1. Houd een gesprek met alle leden van je gezin
2. Vraag hoe zij vinden dat het bij jullie thuis moet gaan, benoem ook wat jezelf belangrijk vindt
3. Maak een lijst met gedrag dat bij dit gezamenlijke plaatje hoort. Gebruik positieve taal, bijvoorbeeld: we doen om de beurt, we ruimen de kamer op, we doen was in de wasmand, we zeggen bezoek gedag, we stoeien alleen op de mat, we raken elkaar zachtjes aan. 
5. Maak foto's van de kinderen terwijl ze de afspraken uitvoeren en hang deze foto's op
6. Voor het takenbord kun je ieder nog vragen welke taak hij of zij wil doen en de foto hiervan hang je op met de naam van degene die er verantwoordelijk voor is erbij
7. Vier regelmatig de successen en de moeite die een kind doet. Bijvoorbeeld door 's avonds bij het eten te benoemen wie een taak of bijdrage heeft gedaan. Benoem wat iemand heeft gedaan, benoem het voordeel voor het hele gezin en dat het behulpzaam was. Bijvoorbeeld: Kalim heeft vanmiddag de tafel afgeruimd, daardoor hadden we tijd over om samen een spelletje te doen. Dat was behulpzaam.  
8. Lukt het een kind niet zijn taak te doen? Zie het als een moment om te leren. Vraag jezelf, het kind of jullie gezin hoe jullie hem kunnen helpen succesvol te zijn. 
9. Wissel regelmatig van taken 

Waarom je geen geld of sticker moet geven voor een taak
Wanneer je een vergoeding koppelt aan de dagelijkse taken van kinderen, gebruik je externe motivatie om de klus te klaren. Je wil juist de intrinsieke motivatie aanmoedigen. De "beloning" voor het doen van de taak is dat je kind helpt om het bij jullie thuis soepel te laten lopen. Als je weet dat je op een zinvolle manier hebt bijgedragen, komt er neurochemicaliën en hormonen vrij in de beloningscentra van de hersenen. Dit geeft een fijn gevoel. Door gebruik te maken van dit natuurlijke beloningssysteem van de hersenen, wordt intrinsieke motivatie opgebouwd.
door antoniewielens 24 okt., 2022
Hoe veel sessies zijn nodig?
door Antoinie 29 aug., 2022
Mijn kind gaat naar speltherapie. Wat kan ik als ouder doen?
door antoniewielens 20 aug., 2020
Ik accepteer dat je je voelt zoals je je voelt. Als kind verlangde ik ernaar, als volwassene vind ik het zo moeilijk om te geven
door antoniewielens 18 aug., 2020
Wat een mooie reacties kreeg ik op mijn vorige post (waarom kinderen bij mij met spelen stopten. Herkenning alom. Het is iets dat blijkbaar vaker wordt gedaan. Jacqueline Schoemaker gaf me nog wat andere voorbeelden. En ik moet zeggen, ook die interventies heb ik allemaal geprobeerd als beginnend kleuterleidster. Met steeds hetzelfde onbedoelde effect: de kinderen stopten met spelen. Een kind observeren, volgen en meespelen blijkt nog niet zo eenvoudig. Daarom 5 interventies waardoor kinderen stoppen met spelen.
door antoniewielens 18 aug., 2020
Tijdens mijn stage als kleuterjuf merkte ik dat kinderen stopten met spelen als ik mijn ronde maakte. Bij collega's speelden de kinderen juist zo leuk verder als zij langskwamen.
11 aug., 2020
Over speltherapie zijn wat misverstanden. Deze drie onderzoeksresultaten laten zien dat veel meer mogelijk is, dan vaak gedacht wordt.
door antoniewielens 10 aug., 2020
Als je kind verdrietig is, lukt het meestal om zelf rustig te blijven en je kind te troosten. Als je kind driftig, teleurgesteld, moe, hangerig of zeurderig is, wordt het misschien lastiger. Dit zijn vaak delen die we in onszelf afkeuren en waar je moeilijker empathie voor hebt.
14 jul., 2020
Elk kind heeft wel eens een driftbui. Vaak zijn ze dan moe, overprikkeld of gefrustreerd. 7 signalen om hulp te zoeken
24 jun., 2020
Ik ben daar Ik ben daar als je pas 4 jaar bent Ik ben daar als je al 12 bent Ik ben daar als je t even niet meer weet Ik ben daar als je geen woorden hebt voor wat je dwars zit Ik ben daar als je niet wilt praten Ik ben daar om zonder woorden contact met je te maken Ik ben daar zodat je je verhaal spelend kan vertellen Ik ben daar zodat je kunt doen, beleven en ervaren Ik ben daar zodat je je gezien en gehoord weet Ik ben daar zodat je je begrepen en erkend voelt Ik ben daar zodat je nieuwe dingen kan proberen Ik ben daar zodat je een positieve manier hebt om met je heftige gevoelens om te gaan Ik ben daar om voor jou te benoemen Ik ben daar zodat je (weer) durft te vertrouwen Ik ben daar als vaktherapie je kan helpen Ik ben daar als het nodig is en niet pas maanden later Ik ben daar als je ouders het ook even niet meer weten Ik ben daar in jouw stad Ik ben daar om je zorg op maat te geven Ik ben daar zolang het nodig is Ik ben daar #ikbendaar #vaktherapievaltookonderjeugdwet #jeugdhulp #speltherapie #geenwachtlijst #groenepolsbandjes #jeugdprofessional #steunjeugdzorg
24 jun., 2020
Een fijne manier om de dag samen in verbinding af te sluiten is de verhaalhand. Hier lees je hoe die werkt.
Meer posts
Share by: